Baza wiedzy

Alkohol a dieta

Wszystkie rodzaje alkoholu są źródłem tzw.„pustych kalorii”, poza nimi nie dostarczają organizmowi praktycznie żadnych wartościowych i niezbędnych mu do prawidłowego funkcjonowania składników.

 


Jednocześnie wartość kaloryczna napojów wyskokowych jest wysoka, poza różnymi ilościami alkoholu etylowego, zawierają one także wodę, węglowodany i białka. Wartość energetyczna trunków określana jest zależnie od proporcji tych składników.

 



Z 1 grama czystego etanolu powstaje aż 7 kcal - dla porównania 1 gram tłuszczów dostarcza organizmowi 9 kcal, natomiast 1 g białek i 1 g węglowodanów - 4 kcal.

 



Najwięcej etanolu zawierają wysokoprocentowe trunki, a więc wódki, które spośród napojów alkoholowych są najbardziej kaloryczne. Czyste wódki wytwarza się z rektyfikowanego spirytusu mieszanego z wodą, a ich wartość energetyczna w odniesieniu do 100 gramów napoju o mocy 45% obj. alkoholu wynosi około 250 kcal. Wódki gatunkowe i barwione mają jeszcze więcej kcal, ponieważ otrzymuje się je ze spirytusu zmieszanego z wodą, cukrem i innymi składnikami zmieniającymi smak i zapach trunku.

 



Wino zawiera zazwyczaj od 9 do 18% obj. alkoholu oraz nawet ponad 12 gramów cukrów w 100 gramach płynu. Stosunek tych dwóch składników decyduje o wartości energetycznej wina i określa zarazem, czy jest ono wytrawne, półwytrawne, półsłodkie czy też słodkie.


Wino wytrawne, które zawiera od 9 do11% obj. alkoholu i do 2% cukru, ma nie więcej niż 68 kcal na 100 gramów. Z kolei słodkie, deserowe wino, zawierające 16-18% obj. alkoholu i 15% cukru w 100 gramach zawiera około 150-160 kcal.

 


Najbardziej kaloryczne z tej grupy trunków są winiaki, które otrzymuje się w wyniku destylacji win. Zawierają one 38% obj. alkoholu i około 2% cukru, co przekłada się nawet na 220 kcal na 100 gramów płynu.

 



Piwo to napój składający się z wody, 3-7% etanolu i 4.5-11% ekstraktu, głównie węglowodanowego. Im jest słodsze i mocniejsze, tym bardziej kaloryczne i tak 100 gramów bezalkoholowego piwa dostarcza niewiele ponad 25 kcal, a 100 gramów 6% piwa zawierającego 5 gramów cukru dostarcza około 65 kcal.

 


Metabolizm alkoholu przebiega inaczej niż jest to w przypadku rozkładu węglowodanów czy tłuszczy, a substancja ta nie ulega zmagazynowaniu w postaci tkanki tłuszczowej. Alkohol etylowy jest toksycznym związkiem, który w 95% rozkładany jest w wątrobie do dwutlenku węgla i wody. Nie oznacza to jednak, że napoje wyskokowe nie mają wpływu na tworzenie się tkanki tłuszczowej. Tworzy się ona przede wszystkim ze względu na zawarte w napojach alkoholowych cukry. Etanol hamuje ponadto sam proces trawienia i wchłaniania wielu składników pokarmowych.

 



Na odkładanie się zbędnych kilogramów wskutek nadużywania alkoholu ma również wpływ fakt, że trunki zdecydowanie zaostrzają apetyt. Etanol wykazuje działanie pobudzające rozkład zawartego w wątrobie glikogenu, tym samym pozbawiając organizm łatwo dostępnego źródła energii. W rezultacie spadku cukru we krwi szybko pojawia się uczucie głodu.

 



Ze względu na toksyczne działanie alkoholu, przekraczanie dopuszczalnych dawek ma negatywny wpływ na wiele układów w organizmie, organizmie przede wszystkim na układ pokarmowy. Zbyt częste sięganie po kufel czy kieliszek powoduje odkładanie się tłuszczu w komórkach wątroby, przyczynia się do powstania zapalenia trzustki, osłabia trawienie, a przy długotrwałym używaniu powoduje szereg zmian w przewodzie pokarmowym, takich jak:

 


- uszkodzenie ślinianek

 


- próchnica oraz choroby dziąseł

 


- uszkodzenie, zanik, zapalenie błony śluzowej żołądka

 


- nieprawidłowości w wydzielaniu soku żołądkowego

 


- upośledzenie wchłaniania składników pokarmowych w jelitach, prowadzące do niedożywienia i niedokrwistości

 

Copyright © 2008-2018 Narkotyki.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kliknij tutaj aby skontaktować się z administratorem.