Nałogi a stres

Stres jest wszechobecny w życiu każdego człowieka. Jest to pojęcie bardzo szerokie, obejmuje reakcję organizmu na wszelkie przeszkody, niebezpieczeństwa, przeciążenia, nowe, nieznane sytuacje życiowe czy też inne silne bodźce. Może on mieć oczywiście aspekt pozytywny, służyć mobilizacji organizmu do radzenia sobie w danej sytuacji, pozwolić na pokonanie przeszkody. Jednak stres nadmierny, długotrwały lub ten o znacznym nasileniu może wywołać skutki negatywne, takie jak apatię, niepokój, niezdolność do skutecznego działania, czy nawet dolegliwości fizyczne. Pod taką postacią bynajmniej nie sprzyja zdrowiu fizycznemu, a nawet może być zagrożeniem dla jej zdrowia psychicznego i utrudniać komunikację społeczną. Może być powodem zaburzeń, czynnikiem zapalnym do rozwinięcia się jakiegoś uzależnienia.

Silnymi stresorami mogą być sytuacje konfliktowe oraz każde inne budzące frustrację okoloczności. Gdy silny stres jest obecny w życiu danego człowieka przez dłuższy czas, wówczas może dojść do różnych chorób układu krążenia czy zaburzeń trawienia. Często też towarzyszysz mu kłopoty z zasypianiem, ciągłe uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją, ogólna drażliwość. Problemem nie jest sam stres, gdyż nie uda się go całkowicie wyeliminować. Ważne jest to, jak dana osoba sobie z nim radzi - umiejętność kontroli poziomu odbieranych bodźców jest tu szczególnie istotna.

Najbardziej zagrożone negatywnymi konsekwencjami stresu są te osoby, u których problemy zawodowe nakładają się na kłopoty osobiste. Ponadto wielu ludzi ma niewielką odporność na porażki, a jak wiadomo, życie nie składa się jedynie z pasma sukcesów. Coraz częściej zdarza się więc, że ci, którzy nie umieją poradzić sobie w danym etapie swojego życia uciekają w używki takie jak alkohol, narkotyki czy każde inne, które mają im przynieść ukojenie. Często prowadzi to do autodestrukcji – konsekwencją nałogów są kolejne niepowodzenia w życiu osobistym, służbowym.

W związku z tym, że żyjemy w ciągłym biegu, musimy sprostać coraz to nowym wyzwaniom - stres i dramatyczne przeżycia mogą wzmóc u nas ryzyko wpadnięcia w nałóg. Dzieje się tak najczęściej, gdy pierwsze symptomy negatywnego wpływu stresu na nasze życie są ignorowane. Brak odpowiedniej reakcji we wczesnej jego fazie prowadzi prostą drogą do uzależnienia się od alkoholu, narkotyków, tytoniu, hazardu itp., lub też spowodować powrót do nałogu u osób, które w przeszłości miały z nimi problem.

Tymczasem istnieją inne metody walki ze stresem, które warto poznać by móc wybrać z nich te najbardziej odpowiednie dla danego człowieka. Umiejętność panowania nad nim zapewnia psychiczny komfort na co dzień. Dobrze jest więc mieć w zanadrzu konkretne sposoby ułatwiające właściwą i opanowaną reakcję na wyzwania, jakie stawia przed nami życie zawodowe, rodzinne i społeczne.

Umiejętność rozpoznania pierwszych objawów stresu stwarza możliwość, że w początkowym okresie tego stanu możemy pomóc sobie sami. Warto znaleźć sobie zajęcie, które sprawia przyjemność, pomagając jednocześnie rozładować nagromadzone emocje. Niektórzy podkreślają tu potrzebę ruchu i wysiłku fizycznego, ale hobby może być inne, np. czytanie książek, fotografia, słuchanie muzyki, spacery. Ważne jest ponadto prawidłowe odżywianie się, wzbogacenie diety o produkty bogate w magnez. Należy zapewnić sobie odpowiednio długi sen, trzeba dać sobie czas na odpoczynek, rozrywkę i relaks. Mamy tendencję do brania zbyt wielu spraw na swoje barki, tymczasem za ciężar obowiązków może okazać się za duży. Dobrze jest obserwować reakcje swojego organizmu, poznać czynniki, które wywołują stres oraz próbować sobie z nimi radzić. By nie kumulować w sobie negatywne myśli, warto ponadto mówić o swoich emocjach, szukać wsparcia u innych. Warto też zapoznać się z fachowymi sposobami i technikami relaksacji, można wspomagająco stosować łagodne, np. ziołowe środki uspokajające dostępne w aptekach.

Gdy już zdamy sobie sprawę, że żyjemy w notorycznym stresie, często jest już za późno, by poradzić sobie z zaistniałą sytuacją na własną rękę. Konieczna jest wtedy zmiana naszej reakcji na stres tak, by nie był on dla nas paraliżującym problemem oraz by wyeliminować negatywne sposoby radzenia sobie z nim. Nieprawdą jest, jak wielu sądzi, że papierosy czy alkohol rozładowują stres – SA to tylko wymówki, substancje te powodują dodatkowe, poważne straty zdrowotne. Również inne nałogi są złym wyjściem w sytuacji stresowej. By odzyskać równowagę, w niektórych przypadkach konieczne jest zgłoszenie się do psychologa lub psychoterapeuty. Terapia pozwala na poznanie i "obłaskawienie" reakcji na sytuacje stresowe, zapoznaje z technikami relaksacyjnymi, pomocnymi w zwiększaniu odporności na stres. Podstawowym leczeniem w długotrwałym stresie jest psychoterapia, a gdy problem jest bardzo zaawansowany, specjalista może zalecić silniejsze niż środki uspokajające.

Biorąc pod uwagę zagrożenia uzależnieniami w obliczu tempa i stylu współczesnego życia, istotne jest odpowiednie wychowanie zdrowotne i poprawa ogólnego stanu zdrowia społeczeństwa poprzez zmianę stylu życia. Powinno się propagować odpowiednie zachowania pro-zdrowotne, a więc racjonalne odżywianie, umiejętne radzenie sobie ze stresem, aktywność fizyczną. Istotne jest wskazywanie na negatywne skutki zachowań szkodliwych dla zdrowia, a więc np. palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków.

Copyright © 2008-2018 Narkotyki.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kliknij tutaj aby skontaktować się z administratorem.